Een nieuwe huisstijl

Recent verscheen een buitengewoon interessant artikel bij de KvK inzake het realiseren van een nieuwe huisstijl/logo. Het spreekt vanzelf dat we ons als bureau dat tientallen nieuwe huisstijlen heeft ontwikkeld, goed kunnen vinden in de problematiek zoals in het artikel is geschetst. Daarbij zorgen we voor een functioneel stappenplan. De inventarisatie van de huisstijl is daarbij essentieel. Wat is de problematiek, is het nodig om de huisstijl te veranderen, helemaal nieuw of alleen een facelift.

Zoals u van ons gewend bent werken we pragmatisch met een realistisch beeld van wat wel of niet nodig en/of haalbaar is. Bel ons voor een vrijblijvend, oriënterend gesprek over uw huisstijl.

Het volledige artikel van de Kamer van Koophandel vindt u hieronder.

Bron: Kamer van Koophandel, 5 oktober 2020

Maak het verschil met een goede huisstijl

Een goede huisstijl maakt je bedrijf herkenbaar voor je doelgroep en laat zien wat je bedrijf doet en waar je voor staat. Met een doordacht logo, slim kleurgebruik en onderscheidend lettertype ben je al een eind op weg. “Je huisstijl hoeft niet hip te zijn, als het maar bij je past.”

Je huisstijl is een belangrijk deel van je zakelijke identiteit en onderscheidt je van concurrenten. Sander van Eijk, eigenaar van Opmerkzaam Communicatie, vergelijkt het met je persoonlijke aankleding. “Je hebt een bepaalde persoonlijkheid en op basis hiervan kies je jouw eigen stijl, passend bij je karakter en smaak. Hetzelfde doe je met je bedrijf. Toch sta je hier nog bewuster bij stil. Je staat niet alleen voor de spiegel om de gewenste outfit voor die dag te bepalen, maar stelt jezelf de vraag: hoe wil ik mijn bedrijf presenteren aan de buitenwereld?”

Professionaliseren

Wanneer maak je een huisstijl? Van Eijk ziet het moment waarop je serieus met je bedrijf aan de slag gaat en dit aan je doelgroep wilt laten zien als vertrekpunt. Volgens hem zijn er ondernemers die al bezig zijn met het ontwikkelen van hun huisstijl voordat hun bedrijf actief is, als onderdeel van een ondernemingsplan. Daarnaast ziet hij ook ondernemers die al jaren een bedrijf hebben en hier nog nooit iets mee hebben gedaan.

Zij gaan hierover nadenken wanneer ze willen groeien of professionaliseren. “Wanneer je de ruimte hebt om hier tijd en geld in te investeren, adviseer ik om tijdens de startfase van je bedrijf aan de slag te gaan met je huisstijl. Dan ben je toch al bezig bent met het bepalen wat voor bedrijf je bent en hoe je dat wilt doorvoeren. Maar het is zeker geen probleem om dit pas op te pakken wanneer je al een tijd aan het ondernemen bent.”

Stappenplan

In onderstaande 4 stappen geef jij vorm aan je huisstijl. Hiervoor doe je eerst een analyse van je bedrijf, daarna bepaal je hoe je je bedrijf het beste visueel kunt weergeven. Ten slotte vertaal je dit naar de praktijk.

Stap 1: bepaal je identiteit en imago

Bepaal wie je als bedrijf en ondernemer bent (je identiteit) en wat je wilt uitstralen naar jouw doelgroep (je imago). Je identiteit gaat over hoe jij en jouw medewerkers je bedrijf zien. Beschrijf welke taal je met elkaar spreekt en hoe je bedrijfscultuur is. Ga je informeel met elkaar om en draag je jeans en sneakers naar kantoor? Of juist formeler en draag je een pak? Check dan meteen of je identiteit past bij de kernwaarden van je bedrijf. Je imago laat zien wat je wilt uitstralen naar je doelgroep en in het geval dat je bedrijf al langer bestaat, hoe je doelgroep over jou denkt. Maak hiervan een analyse en zet deze op papier.

Stap 2: kies logo en typografie

In deze stap zet je jouw identiteit en imago om in beeld. Hiervoor gebruik je verschillende elementen: je begint met een logo en de typografie.

Logo

Een logo is de grafische uiting waarmee je bedrijf geassocieerd wordt. Dit kan een beeldmerk, woordmerk of combinatie van beide zijn. Een beeldmerk is een symbool of afbeelding en een woordmerk is de naam van je bedrijf. Van Eijk vindt dat je logo niet ‘hip’ hoeft te zijn. “Een krachtig beeldmerk of woordmerk heeft niet veel poespas nodig. Kijk maar naar de grote merken, die hebben voldoende zeggingskracht en zijn krachtig in eenvoud. Het moet vooral bij je passen. Daarnaast is het van belang dat je logo tijdloos is. Het is zonde als je veel tijd hebt geïnvesteerd in je huisstijl en er na 2 jaar achter komt dat het tóch niet helemaal past.”

Voor de opmaak van een logo adviseert Van Eijk het gebruik van een vector, een grafische afbeelding die oneindig vergroot of verkleind kan worden. Dit in tegenstelling tot een opmaak in pixels. “Een vector is altijd scherp en klaar voor professionele toepassingen. Gebruik hiervoor een betaald programma als Adobe Illustrator of CorelDraw, of een gratis programma als Inkscape of Canva.”

Typografie

De typografie van je huisstijl gaat over hoe je teksten eruitzien: de uitstraling van het gekozen lettertype en de grootte van de letters. Er zijn duizenden lettertypes beschikbaar. Lastig om te kiezen, daardoor wel een kans om je te onderscheiden. De typografie die je kiest moet passen bij wat je met je bedrijf wilt uitstralen en de sector waarin je werkt; zoals formeel of informeel, creatief of zakelijk. Een creatief lettertype sluit bijvoorbeeld minder goed uit bij een advocaat waar je zakelijkheid en betrouwbaarheid verwacht. Dit past wel bij iemand waarvan je verwacht dat hij creatief is, zoals een grafisch vormgever.

Je kunt een lettertype speciaal voor je bedrijf laten ontwerpen door een vormgever. “Zo’n lettertype (ook wel font genoemd) maakt deel uit van een ‘familie’ (vet, cursief, grootte, stijl). Van Eijk adviseert 1 lettertype te gebruiken omdat dan de herkenbaarheid het grootst is. Als je toch voor 2 verschillende lettertypes kiest, laat deze dan goed op elkaar aansluiten.

Stap 3: maak een kleur- en beeldkeuze

Je gaat verder met de vertaling van je identiteit en imago naar kleuren en beeld in de vorm van foto’s, infographics en pictogrammen.

Kleuren

Klanten associëren kleuren met je kernwaarden, volgens Van Eijk. “Omdat ze een gevoel of emotie oproepen. Onderzoeken naar de psychologische effecten van kleuren laten dit zien. Als accountant wil je betrouwbaar overkomen. Kies dan bijvoorbeeld voor blauw, een kleur die betrouwbaarheid en loyaliteit uitstraalt. Wanneer je kapper bent en creatieve kapsels creëert, past een opvallender kleur zoals geel. Al zijn dit suggesties en is het mede afhankelijk van het type bedrijf en je doelgroep waarop je je richt. Het is wel een gegeven dat bepaalde kleuren het beter doen in bepaalde branches en daarom vaker worden toegepast. Daarvan afwijken kan, maar dan kost het je meer werk om dit visueel te onderbouwen door sterke typografie of stijl.”

Van Eijk neemt de zorg als voorbeeld: ”De kleur turquoise zie je veel terug in de medische zorg en staat voor rust, betrouwbaarheid en reinheid. Paars is meer spiritueel en zie je daarom veel bij beroepsgroepen die geestelijke zorg verlenen. Een installatiebedrijf kan natuurlijk ook turquoise inzetten, maar zal dan meer moeten doen om zich te onderscheiden en herkenbaar te zijn binnen de branche. Door bijvoorbeeld een technische typografie en een gerelateerde stijl toe te passen om die verduidelijking te bieden. Je hoeft je niet tot 1 kleur te beperken, met een palet van elkaar versterkende kleuren kun je verschillende combinaties maken. Tools die je helpen met het bepalen van je kleurenpalet zijn Adobe Illustrator en Material Design.”

Beeld

Foto’s, infographics en pictogrammen die je gebruikt laat je aansluiten bij de gekozen kleuren. Zo wordt het totaalbeeld samenhangend en beter herkenbaar voor je doelgroep. Maak een beeldbank met afbeeldingen die je gebruikt voor verschillende communicatiemiddelen. Huur hiervoor een professionele fotograaf of vormgever in of gebruik stockfoto’s. Dit is niet vrijblijvend en gebonden aan regels.

Van Eijk noemt een paar voorbeelden om aan beeldmateriaal te komen. “Voor stockfoto’s kun je gratis databanken als Pexels of Canva gebruiken of je kunt beeld kopen bij Shutterstock of iStock. Infographics en pictogrammen kun je (laten) maken met betaalde programma’s als Photoshop of Illustrator. En ze kant-en-klaar kopen kan bijvoorbeeld bij Vectorstcock of kun je gratis verkrijgen via visme.co.”

Stap 4: pas je communicatiemiddelen aan

Je vertaalt je huisstijl naar al je communicatiemiddelen. Van Eijk benadrukt nogmaals hoe belangrijk het is dat alle communicatiemiddelen met elkaar overeenstemmen. “Van visitekaartje en briefpapier tot je website, nieuwsbrieven en berichten op social media. Door alles in 1 keer aan te passen zorg je voor een eenduidige en herkenbare identiteit. Documenteer alles in een huisstijlhandboek. Dit hoeft geen dik boekwerk te zijn, start met een paar A4’tjes met richtlijnen. Dit zorgt ervoor dat je huisstijl op langere termijn bewaakt blijft en er geen wildgroei ontstaat.”

Juridisch

Houd bij het ontwikkelen van je huisstijl rekening met juridische aspecten. Een ontwerp valt onder het auteursrecht. Auteursrecht is gratis, mits het werk origineel is en het stempel van de maker draagt. Je hoeft dit niet te registreren. Wanneer je jouw huisstijl laat ontwerpen door een grafisch ontwerper ligt het auteursrecht van bijvoorbeeld je logo bij de ontwerper, tenzij anders afgesproken.

Om je merk te beschermen vraag je een merkregistratie aan bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP).